Gode råd om hodelus

LUS er et insekt uten vinger som kan variere i farge (grå, rødbrune eller svarte). Den kan ikke hoppe eller fly, men kravler- fra hode til hode.

HYGIENE: Lus trives like godt i både rent og skittent hår, og har ingenting med dårlig hygiene å gjøre. Vask av klær ved 60 grader tar livet av både lus og egg. Ting som ikke tåler vask kan fryses ned i minimum 4 timer. Det er ikke nødvendig med ekstra rengjøring av annet enn det som har vært direkte berøring med håret/hodet. Lus kan ikke leve mer enn 1-2 døgn når de ikke er i hodebunnen og har tilgang på næring.

Å undersøke barnet jevnlig er den beste måten å forebygge spredning av hodelus.

Undersøk alltid barnet når du hører om lus fra andre foreldre, skole eller barnehage.

Hvis barnet har lus skal hele familien undersøkes, men kun personer med lus skal behandles.

Lusemiddel fåes kjøpt reseptfritt på apoteket. Bruk bare godkjente midler for behandling av lus.

Det anbefales alltid å benytte en lusekam i tillegg til lusemiddel for å få best mulig resultat.

Gi alltid beskjed til skole, barnehage og den nærmeste omgangskrets om at det er lus i familien.

Barn med lus skal ha startet behandling før de møter på skolen eller i barnehagen.

Vær oppmerksom på at det er ekstra stor risiko for gjensmitte i perioden etter behandling, og inntil alle smittekilder i omgangskretsen er lusefri.

Ta kontakt med helsesøster, 52 75 25 43 - 469 36 965, hvis dere lurer på noe!