Når bygget/tiltaket er ferdig, må du søke kommunen om ferdigattest. Først når det foreligger ferdigattest, eller en midlertidig brukstillatelse, har du lov til å ta i bruk bygningen/tiltaket. Mange eldre byggverk mangler ferdigattest. Boliger før 1. januar 1998, får ikke ferdigattest. Har du midlertidig brukstillatelse, er det lovlig å bruke boligen.
Slik søker du
Den som har søkt om bygget/tiltaket er ansvarlig for at det søkes om ferdigattest. Dette er en ansvarlig søker eller eier/tiltakshaver.
Når du søker om ferdigattest bekrefter du at du har bygget/tiltaket i henhold til den godkjente byggesøknaden din, og i tråd med plan- og bygningslovens krav.
Du kan søke om ferdigattest ved å bruke papirskjemaet fra Direktoratet for byggkvalitet
Send inn søknad
Bruker du digitalt skjema fra ebyggesok.no, går det automatisk til kommunen.
Men bruker du skjemaet fra direktoratet, så må du sende det på e-post, eller per post.
På e-post sender du det til postmottak@karmoy.kommune.no
Per vanlig post sender du til:
Karmøy kommune
pb. 167
Rådhuset
4291 Kopervik
Søknadsfrist
Før bygg/tiltak skal tas i bruk.
Hva skjer videre?
Vi behandler søknader fortløpende, men det kan ta inntil tre uker før du får ferdigattest.
Klage
Du kan klage på vedtak om ferdigattest. Hvordan du klager og frister kommer frem på brevet med vedtaket.
Lover og regler
Plan- og bygningsloven § 21-10