Brann
Ingen blei skadet og det var, med unntak av en Toyota, ingen materielle skader.
Inge Drarvik, Statens vegvesen
På kvelden den 21. februar tok det fyr i en Toyota Hiace nede i det vestlige løpet. Hendelsen skjedde i overkant av 5km inne i tunnelen. Det var syv personer som på tidspunktet jobbet noen hundre meter foran brannen. Disse nyttet ett av tverrslagene som går mellom de to løpene til evakuering. Totalt var det 12 personer i tunnelen, men de fem øvrige jobbet nærmere tunnelåpning. Nødetater ble varslet så snart personene var ute av tunnelen og en hadde stabile mobilforhold.
Pga av stor røykutvikling var det en stund uklart hva slags kjøretøy som sto i brann. Ettersom det ikke var fare for liv og helse vurderte Haugaland brann og redning det til at det var mest hensiktsmessig at brannen døde ut av seg selv. De var nede i tunnelen flere ganger i løpet av natta og overvåket brannen via ett av tverrslagene i tunnelen.
Statens vegvesen og Skanska er glade for at vi kun slapp unna med skrekken. Det var godt å se at opplæring og innarbeidede rutiner fungerer som tiltenkt i slike situasjoner. Ett godt samarbeid mellom Skanska og brannvesen både i form av tidligere øvelser og under selve hendelsen, gjør oss stødigere når slike hendinger skjer. Haugaland brann og redning skal ha ros for arbeidet.
Ingen blei skadet og det var, med unntak av en Toyota, ingen materielle skader. Tunnelen ble klarert av brannvesenet lørdag formiddag og produksjonen var i gang igjen fra kl. 14.
Selv om det gikk bra denne gang, tar vi med oss flere læringspunkter der vi kan bli enda bedre. Noen er allerede iverksatt, mens andre vil bli innarbeidet etter hvert.
Tunneldrift
Utklipp 3D-modell; Svarte streker viser der det er borret og sørytet inn injeksjonsmasse for å hindre vanninntregning i tunnelen. Løp 12 øverst. Løp 11 nederstDet var også i februar en god del innlekkasje av vann. Dette må som kjent tettes før man kan sprenge seg videre. Ved stor innlekkasje går dette på bekostning av antall meter man får sprengt seg framover.
I løpet av måneden kom man over i en ny bergtype. En kom inn i en sone med fyllitt og kvartsbenker i begge løp. Fyllitt er mere skifrig bergart. Kombinert med vann blir det da fort møkkete og klinete for de som arbeider helt framme på stuff (den innerste tunnelveggen man borer og sprenger i under driving). Det ble utført seismiske undersøkelser. Dette for å kartlegge hva vi kan forvente å treffe av ulike bergarter og vann de neste 150 metrene. Mer informasjon om dette kan leses på: forkning.no
Arbeidet med de to portalene på Laupland går framover. Støping av vegger går nå mot slutten.
Edgar Jusnes, Statens vegvesen
Asfalt
En liten milepel ble nådd 26.februar da det nederste laget med asfalt ble lagt de 500 meterne av løp 12.
Utslippsledning
Nedenfor Arekrysset (siste kryss før Arsvågen) er det etter nyttår pågått arbeid, både fra lekter og på land. Her er det nå lagt ned en utslippsledning. Denne vil bli tatt i bruk når tunnelen står ferdig. I bergrommet i tunnelen vil det også etter ferdigstillelse være noe saltvann som trenger inn. Dette vannet blir samlet opp i ulike basseng (ser ut som hestesko som vist i bilde nr. 2 over). Fra disse bassengene blir vannet pumpet opp av tunnelen og ført videre ut i sjøen nedenfor Arekrysset.
Permanent utslippsledning etablert nedenfor Arekrysset.
Trond Arild Austgulem, Statens vegvesen