Boknafjordtunnelen nord
Injeksjon for å hindre vanninntrengning.
Statens vegvesen
Etter en velfortjent juleferie startet arbeidene opp igjen for fullt den andre uken i januar.
Framdriften de siste ukene har vært variabel. I det vestlige løpet har framdriften vært god, mens en har hatt større utfordringer med vanninntrengning i det østlige løpet.
Der vanninntrengningen er over 10 liter per minutt per 100 meter må det gjennomføres en eller flere runder med injeksjon. Dette er tidkrevende arbeid, men vanninntrengning er noe vi må ha full kontroll på før vi kan sprenge oss videre mot Kvitsøy.
Per 27. januar har vi sprengt i overkant av 5,5 km, noe som innebærer 61% av den totale lengden som Skanska skal sprenge.
Nede i tunnelen foregår det også andre typer arbeid. Etablering av pumpestasjoner, betongarbeider i tverrslag, kabellegging med mer.
Tekniske bygg
Tilrettelegging for pumpearrangement i pumpestasjon.
Statens vegvesen
For hver 1500 meter blir det ført opp tekniske bygg i egne tverrgående bergrom. Dette er prefabrikerte elementer som en setter sammen til ett stort bygg som hver er på i underkant av 27 meter langt og innehar seks adskilte rom. Dette er blant annet rom til mobiloperatører, nødnett, nødstrøm, lavspent og høyspentrom. Når hele tunnelen nærmer seg ferdigstillelse vil bergrommene bli murt igjen med en branntett betongvegg og kun en dør vil være synlig for trafikantene.
Portal Laupland
I tunnelmunningen er fundamenteringen for portalkonstruksjonene ferdig og de første støpenene er unnagjort. Entreprenøren vil støpe vekselshvis på de to portalene. Arbeidet med støping av de to portalen på 28,5 meter er forventa å bli ferdig til våren.
Uvær 25. januar
Montering av teknisk bygg.
Edgar Jusnes, Statens vegvesen
Også hos oss herjet stormen Eown. Moloen som brukes for utskiping av tunnelmasser fikk moderate skader. På yttersiden ble mye stein kastet opp og innover mot brakkene, mens utvasking var problemet på innsiden.
Vannet som i dag blir pumpet ut av tunnelen slippes til vanlig ut fra en ledning på 30 meters dyp. Ledningen røyk tvers av og slengt opp på land. Statsforvalter er informert og Skanska jobber nå med å reetablere ledningen.
Ny prosjektleder i Statens vegvesen
Odd Erik Haugen gikk av med pensjon ved nyttår. Ole Martin Lilleby er kommet inn som fungerende prosjektleder fram til permanent prosjektleder er på plass. Ole Martin når dere på tlf. 917 34 318 eller e-post: ole.lilleby@vegvesen.no
Oversiktsbilde støping av portal.
Edgar Jusnes, Statens vegvesen
Raed Al-Hamadani, Statens vegvesen
Utslippsledning slengt på land i stormen.
Raed Al-Hamadani, Statens vegvesen
Ole Martin Lilleby.
Sindre Osland, Firda