Slamtømming

him_logo.jpg

Fra 1. januar har HIM overtatt ansvar for administrering av slamtømming og innkreving av slamgebyrer for HIM-kommunene. Det medfører noen endringer både for abonnentene, kommunene og HIM.

Av Knut Arvid Hagenberg
Økonomileder, HIM


1 - Nye anlegg:
Det er fremdeles kommunene som er rett sted å henvende seg for å søke om nye anlegg/utslippstillatelser.
Når det er gitt ny utslippstillatelse må kommunen sende en kopi av den til HIM på epost til: post@him.as. Husk at AnleggID (fra Komtek) må anføres. HIM sørger for å få nye anlegg med på oppdragslisten til SJT.

2 - Søknad om fritak:
Det er HIM som skal håndtere søknader om fritak. 
HIM behandler søknaden og informerer den aktuelle kommune fortløpende.

3 - Faktura:
Det er HIM som skal kontaktes mht fakturaer og betaling vedr. forhold som gjelder fra 1. januar 2016. Forhold/fakturaspørsmål som gjelder 2015 og eldre skal den enkelte kommune ta seg av.
Faktura med slamgebyr for 1. halvår 2016 vil bli sendt ut i mars/april.  Etter det vil slamgebyr bli fakturert sammen med renovasjonsavgiften.